Om skolan

Växjö Internationella Grundskola, eller VIGS som vi ofta kallas, är en friskola som erbjuder en lugn lärandemiljö med undervisning på både svenska och engelska.

Skolan grundades 2010 och startade då med två klasser. År 2012 flyttade vi in i nyrenoverade lokaler på Norremark och sedan 2013 är vi en komplett F-9 skola. Vi har idag 235 elever som kommer från världens alla hörn.

Även om vi har vuxit mycket sedan starten, ligger vår styrka i det lilla och familjära. Varje elev blir sedd och pedagoger och elever känner varandra väl. Vi har hög vuxennärvaro med två vuxna i klassrummet på låg och mellanstadiet, och så gott som alltid två vuxna i klassrummet på högstadiet.

I årskurs F till 3 är det 20 elever i varje klass, och storleken ökar sedan successivt till 26 elever per klass i årskurs 6 till 9.

Vi är inte en del av en koncern vilket gör chansen att påverka större för både elever och vårdnadshavare.

Våra lokaler

En härlig och lugn studiemiljö skapar lust att lära. Det är vi övertygade om. Våra lokaler är både ljusa, moderna och mysiga. Utomhus finns både skog, multiarena och en mer klassisk skolgård.

Mer om våra lokaler och skolgård

Våra pedagoger

På Växjö Internationella Grundskola, VIGS, ska varje medarbetare längta till sin arbetsplats.

Vi arbetar mycket tillsammans, stöttar varandra och hjälps åt med smått och stort. Att jobba i team är en självklarhet och oavsett vilken roll man har är alla lika viktiga.

Skolan har en låg personalomsättning vilket också tyder på att den som kommer till VIGS vill stanna kvar länge. Vi har också en god behörighet bland våra lärare, vilket vi är väldigt stolta över. Det skapar trygghet och kontinuitet för elever, vårdnadshavare och medarbetare.

De medarbetarundersökningar vi gör visar också att personalen trivs och upplever en bra arbetsmiljö.

Läs mer om hur vi jobbar och våra resultat

Skolmaten

Bra kost och en trevlig stund vid matbordet är viktigt för både barn och vuxna. Vår lunch kommer från restaurang Norremark som ser till att måltiden är välbalanserad och god. Lunchen äts i vår trevliga och fräscha matsal.

Går du på Fritids på morgonen innan skolan får du frukost och på eftermiddagen äter vi mellanmål tillsammans.

Till och från skolan

Vi finns på Norremark i Växjö. Hit tar du dig enkelt med buss, cykel eller bil.

Buss och busskort
Vi säljer busskort till rabatterat pris, det så kallade Skolkortet. Både stadsbuss 8 och 5 stannar bara 200 meter utanför skolan, på Deltavägen. Även regionala bussar som går norrut stannar här vilket gör det enkelt att nå oss från exempelvis Braås, Rottne och Uppvidinge. Kommer du från andra håll är det enkelt att byta till 8:ans eller 5:ans buss inne i Växjö centrum.

Bil och parkering
Vi finns på Norremarksvägen 8. Hit är det enkelt att ta sig med bil, från alla väderstreck. Vid vår avlämnings- och hämtningsplats på skolans norra sida, släpper du smidigt av eller hämtar ditt barn.

Cykel och cykelvägar
För den som inte bor så långt iväg är det enkelt att ta sig till Växjö Internationella Grundskola på cykel. Växjö är en bra cykelstad och runt Norremark finns bra cykelvägar som leder ända fram till skolan.

Vanliga frågor och svar

Behöver man några speciella förkunskaper i engelska för att börja på skolan?
Nej, det räcker med de kunskaper som eleven har fått i sin tidigare skola. Däremot är det såklart positivt om man tycker det är roligt med engelska. Nya elever i årskurs 4 och uppåt blir erbjudna extra stöd i engelska för att komma in i undervisningen.

Kostar utbildningen något?
Nej, utbildningen är kostnadsfri.

Vilka elever tas in på skolan?
Alla elever är välkomna att söka till oss. När det finns fler sökande än platser tillämpar vi i första hand syskonförtur och därefter är det den som anmält sig först som kommer in.

Hur anmäler man sig till skolan?
Ansökan inför förskoleklass och årskurs 7 ska göras både genom skolvalet som sker i december varje år och här på vår hemsida. Gå in på Växjö kommuns hemsida för att göra ditt skolval, och fyll även i vårt anmälningsformulär som du når här eller via knappen längst upp i högra hörnet här på webben.

När vet man om man kommit in?
Om du ska börja förskoleklass eller årskurs 7 behöver du göra ett skolval till Växjö kommun. Du får du besked både från Växjö kommun och oss om du blivit antagen.

Inför övriga årskurser kan du skicka in en ansökan till oss här på vår hemsida och du får då ett meddelande från oss när en plats blir ledig. Du kan ansöka till oss närsomhelst på året.

Kan man börja hos er i vilken årskurs som helst?
Ja, så länge vi har plats för fler elever i en klass, kan du börja hos oss. Vi ser till att eleven får en bra introduktion och att övergången från en eventuell annan skola blir smidig.

Kom och hälsa på

Vi vet hur viktigt det är att få en känsla för sin nya skola. Om du är nyfiken på oss, hur vi jobbar och hur lokalerna ser ut är du varmt välkommen att besöka oss. Skicka ett mejl till henrik.lacko@vigs.se så hittar vi en tid när vi kan träffas på skolan.

Varje höst har vi också Öppet hus dit alla är välkomna. Under kvällen visar vi upp våra lokaler och berättar om vår verksamhet. Du får träffa flera medarbetare och har chans att ställa frågor.